Vi kan løse langt de fleste kommunikationsopgaver, når det gælder fødevarer – fra hyldesvirpere til landsdækkende kampagner.
Brand- og kommunikationsstrategi
Hvilken oplevelse byder dit brand på?
Konkurrencen i fødevarebranchen bliver hårdere og hårdere. Rigtig mange fødevarer bliver hvert år introduceret på markedet, hvorefter en del af produkterne efter kort tid fjernes fra hylderne igen. De har ikke gjort sig interessante nok for forbrugerne. Vil du opnå et stærkt omdømme og en solid position på dagligvaremarkedet, gælder det om at få skabt brandoplevelser, der både taler til følelserne og intellektet. Ved hjælp af Madbureauets egne strategiske værktøjer, kvalificerede indsigter, store erfaring og viden om fødevaremarkedet skaber vi det fundament, der giver dig og dit brand bedre chancer for vedvarende succes.
Brands taler og definerer, hvem du er, og hvordan du bliver opfattet. Madbureauet vil derfor altid stille spørgsmålene:
· Hvad er dit brands DNA?
· Hvad er målsætningen med dit brand?
· Hvordan udtrykker vi bedst dette i forhold til en given målgruppe?
Navngivning
Hvilken historie fortæller dit produkt?
Et godt navn kan fortælle en historie og skabe et billede af, hvad en virksomhed eller et produkt står for. Et navn skal og kan med andre ord kommunikere brandets position og afspejle brandets personlighed. Madbureauets proces for navngivning foregår i et tæt samarbejde mellem vores strateger, tekstforfattere og designere. Vi dykker fx ned i brandets strategiske målsætninger, de emotionelle og funktionelle karakteristika samt det grafiske udtryk. Som eksempel på vores arbejde med navngivning kan blandt andet nævnes ØGO’, SPIR, Søhøjland og Smilla Food.
Emballagedesign
Giver din emballage ekstra fordele?
Udvikling af emballagedesign er et helt centralt område for Madbureauet. Vi ser emballagen som en del af produktet, da den kan sikre en oplevet merværdi. Og den oplevede merværdi har afgørende betydning for, hvordan dit produkt klarer sig på et fødevaremarked med en enorm konkurrence. Vores designløsninger tager afsæt i strategi, kreativitet og et godt overblik over trends og standarder i verden og på dit marked. Det gælder uanset, om det handler om at skabe et nyt design eller forny dit nuværende design. Vores mål er altid at optimere dit designs potentiale, så dit brand og dit produkt bliver løftet og styrket.
On- og offline kampagner
Hvor rammer du bedst dine kunder?
Når vi udarbejder kampagner, tager vi altid afsæt i strategiske og kommunikationsmæssige mål. Hvad ønsker vi at opnå? Hvad ønsker vi at kommunikere? Hvordan engagerer vi forbrugerne? Hvilke kanaler bør vi benytte? Og hvilke parametre skal kampagnens succes måles på? Vi arbejder blandt andet med medier som print, outdoor, film, instore, retail media, SoMe, influencere og brand-ambassadører.
POS og instore
Ser kunderne dit produkt?
Vi betragter retail media samt POS og instore-materialer som mere end blot et banner, et display eller et topskilt. Vi ser markedsføringsindsatsen i butikken som en unik mulighed for at skabe en stærk position i forhold til dine konkurrenter. Købsbeslutninger bliver ofte truffet i butikken, men alligevel kan vi ofte konstatere, at selv større brands undlader at udnytte de muligheder, som veleksekveret retail media, POS og instore-materiale kan give. Med en fornuftig strategi og en god indsigt i målgruppen kan vi udvikle løsninger, som sikrer, at dine produkter opnår forbrugerrelevans, anerkendelse og synlighed. Vores mål vil altid være, at det er dit produkt, der bliver foretrukket og lagt i indkøbskurven.
TrendTjek og fremtidssikring
Lad trends føre til innovation
Vi ser trends som et ekstremt vigtigt værktøj, når det gælder produktudvikling. Kun 8% af top 25 brands formår at bevare en førerposition over 10 år. Og 50% af disse brands ryger ud af top 25 det følgende årti. Disse brands har med andre ord ikke fulgt med. Madbureauets Trendtjek undersøger, om der er oplagte områder, hvor dit brand kan få mere ud af de forbruger- og fødevaretrends, der hersker. På den måde øger vi sandsynligheden for, at dit produkt også står på hylden om 2-5 år. Læs i øvrigt også mere om vores 360 graders arbejdsmodel FridgeFactor®.
Fremtidssikring handler om at gennemtænke produkterne i en række sandsynlige scenarier, så vi sikrer, at strategien har en robusthed, der gør, at den holder – også selvom der er større og alvorlige markedsændringer.
Workshops og foredrag
Lad os facilitere jeres workshop
Madbureauet faciliterer gerne workshops. En workshop kan eksempelvis udspringe af en fødevarevirksomheds ønske om at indtage nye målgrupper eller markeder. Vi kan hjælpe med udviklingen af nye koncepter eller produkter, der passer til jeres nuværende produktportefølje. I bidrager med specifik viden om jeres produkter og jeres nuværende markeder – og vi spiller ind med vores indsigter i trends, forbrugere og nye markeder. Desuden holder vi gerne foredrag om fx fødevare- og emballagetrends på blandt andet messer, hos virksomheder eller for fødevareforeninger.
Produkt- og smagsudvikling
Få rådgivning af verdens bedste kokke
Madbureauet arbejder ikke kun med markedsføringsdelen af fødevarer. Vi arbejder også med selve produktet og dets egenskaber. Et vedkommende kvalitetsprodukt står ganske enkelt stærkere på hylden.
Vi oplever fra tid til anden, at vores kunder med ganske få produktjusteringer opnår bedre resultater i forhold til smag, konsistens og kvalitet. Når vi vurderer dine produkter, ser vi fx på, om produkternes kvalitet retfærdiggør en kommunikationsindsats, eller om produktet har uudnyttede muligheder.
For at sikre, at du får så kvalificeret en sparring om produkt- og smagsudvikling som muligt, samarbejder Madbureauet med en række af Danmarks ypperste kokke. Fælles for disse kokke er, at de er spydspidser indenfor gastronomi og har en kolossal viden om fødevareinnovation, produkt- og smagsudvikling samt optimering af produktionsprocesser. De deler samme mål som Madbureauet; nemlig at højne kvaliteten af de fødevarer, vi arbejder med.
PackTrack
Hvordan performer din emballage?
Madbureauet tilbyder, i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere, test af, hvordan dine emballager præsterer. Vi ved, at kun halvdelen af en given fødevarekategori bliver set af forbrugerne – og at forbrugerne i snit kun bruger mellem to og fem sekunder på at scanne en hylde i supermarkedet. Det stiller store krav til den opmærksomhed og genkendelse din emballage skal kunne skabe.